Fix till tävling

Eftersom det är tävling imorgon så tänkte jag berätta hur jag förbereder mig in för tävlingen.
 
Hemma:
1. Väljer outfit (schabrak, skärp, pannaband etc.) Vilket även kan ta sin lilla tid, hehe..
2. Lägger fram mina kläder, så är det bara till att ta på sig det lätt och smidigt på morgonen + annars kan jag stå och vela på vad jag ska ha på mig.
3. Smörjer träns och förbygel.Tar alltid med mig tränset och förbyglen med mig hem. Först så torka jag av dem med en disktrasa, om det behövs så tar jag först svart skokräm på, men vanligtvis bara läderbalsam.
4. Torkar av stövlerna, smörjer dem ej, kanske ibland med läder balsam, men då är det några dagar innan tävlingen för annars låter det jättemycket när jag rider... 
 
Stallet:
1. Borstar Slight noga, så han blir glansig och fin. Tvättar hela kroppen på somaren, men då vi inte har en spolspilta i mitt stall så funkar det inte på vintern, hade kanske gått ändå, men då måste  man bära en massa hinkar med varmvatten. Men oftast är han inte så skitig på vintern. Brukar bara vara benen jag tvättar.
2. Klipper till man,svans och hovskägget. Borstar det och kör på en del glansspray.
3. Flätar svansen, då han blir väldigt fin i lite lockig svans eftersom han har en så tjock en + så skiter han inte ner den lika mycket.  
4. Tvättar hovarna och smörjer dem, dock har han ju tre st vita hovar, inga problem nu direkt på vinter, då håller de sig hyfsat rena, men på hösten och våren så får man skrubba ;)
5. Borstar av en gång till så det som jag klippt av försvinner.
6. Lägger på ett mystäcke som han får sova i.
 
Slight i sitt nya täcke som han fick idag! 
 
/Mathilda
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0