Tävlingen igår + lite allmänt

det har tyvärr varit lite mycket i helgen igen. 
I lördags så jobbade jag först, sedsan var det till att rida Slight och fixa med de andra hästarna. Även packa, smörja och bada hästarna inför tävlingen så var inte klar förse sent på kvällen.
 
På söndagen åkte vi till tävlingen i Vellinge. 
Var väldigt nervös till dressyren eftersom det kändes så fel i lördags när jag red, inte riktigt likt honom så var lite orolig. Men bestämde mig för att ta det som det kommer och det får gå som det går. På framridningen kändes det inte så jättebra, han ville inte ta stöd på bettet utan gick oh längde med huvudet emellanåt. Försökte trycka fram han men jaa gick inte så bra och övergångarna mellan trav till galopp gick ändå ganska bra, förutom vissa gånger där han slängde sig in i galoppen eller bara hoppade rakt upp i luften och var typ över taggad. 
 Väl inne på banan så gick det väl helt okej om man jämför hur det kändes dagen innan och på framridingen. Han blev ju dock väldigt ostadig eftersom han inte ville ta stöd så det blev ju inte så jättebra överallt. Och i ena galoppfattningen så skulle jag fantamej tappa den ena stigbyglen så hela han spände sig och blev lite stressad, men när jag fick tag på den igen så blev galoppen riktigt bra! Andra galoppen blev mycket bättre, dock fick vi ett överslag till trav så steg, men det var mitt fel.. fast avsaktningen till trav blev väldigt bra! Ä väl ändå ganska nöjd tanken på hur han kändes, han gjode det han skulle. Fast han var rädd för domaren innan vi fick startsignal och han ville gå ut varje gång vi var vid utgången så vi var nära att trampa på staketet två gånger... hehe.. Men fick 59.67% inte det högsta men är ju inte värda mer poäng eftersom han var så osdadig. Det var en rolig grej iaf!
  Efter dressyren stod han nästan och somnade, lilla ponny plutt. Men så fort vi kom in på framhoppningen så taggade han till! Red inte fram så länge och hoppade några skutt. Det var KAOS på framhoppningen för alla som skulle hoppa var där, ingen funktionär som stod och had ekoll på när man skulle in där, utan alla fick komma in när de ville... så jaa kaos. Inne på banan så kändes han rktigt fin! Sög sig mot hindren och lyssnade bra på mig med att komma fram och tillbaka! Dock gjorde jag världens ryttarmiss! Ville trycka av honom men han var inte med på det så det blev väldigt fel på det hindret så vi rev det. Men helt och hållet mitt fel! Skulle ha suttit kvar och tagit ihop han istället och väntat på honom. Så det blev ingen placering för oss denna dagen, men den har varit lärorik för oss båda ,men speciellt för lilla Slight. Helt slut i rutan var sen.
 
Idag longerade jag honom, i början ville han komma in till mig hela tiden och sen i galoppen fick han ett damp ryck och bara sprang i full fart några varv innan jag lyckades få honom att lugna ner sig lite. Så nöjd han var sen i slutet. Imorgon får han en välfötjänt vila! 
 
Min lilla ponny plutt!
 
/Mathilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0